
SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December 2023) pp.  116-126

116 

*Correspondence: 

Department of Mass Communication, Federal Urdu University of Arts, Science & Technology Abdul Haq Campus Karachi, 
Pakistan. sehrish.hashmi@fuuast.edu.pk

An Analysis of the News International Karachi’s  
Portrayal of AXACT Scam and Its TV Channel Bol

Sehrish Rais Ahmed Hashmi*

Abstract

The present study brings into focus newspaper coverage of  the scam relat-
ed to Axact Software Company and its upcoming TV Channel Bol. This 
study explores how The News International Karachi newspaper portrays 
and frames the issue of  Axact and BOL television network. This study also 
defined how newspapers give coverage without applying the ethical and mor-
al values of  news. This study also discusses new media groups and related 
rules of  business set by the Pakistan Electronic Media Regularity Authority. 
The study finds that there is a tendency among large media groups in the 
country to discourage the arrival of  new media houses in the country. There 
seems to exist an environment of  animosity between various media houses 
that is further exacerbated in the absence of  the rules of  the business set or 
vaguely set by the PEMRA. The study also reflects on standards of  ethical 
reporting, especially when it comes to coverage of  issues related to the media 
industry itself. Fair reporting, the right to reply, balancing of  views, known 
and quality sources, and the provision of  truth seem to be alien values for 
such coverage. Anti-News is not only published but also proudly accepted 
and cherished by the editors. The coverage of  the story has been discussed in 
light of  framing theory.

Keywords: News Coverage, AXACT Scam, Fair Reporting, Ethical and Moral 
Values.

INTRODUCTION

Chief  Executive Officer Shoaib Ahmed Sheikh launched Axact Software Company in 1997 in 
Pakistan. According to Axact Software Company’s website, it provides education worldwide. Later 
this Software Company also launched a TV Channel in 2013. Axcat’s customer are based of  40 
million in six continents, and 100 countries and 1,300 cities with 25,000 workers. Dr Tauseef  Ahmed 
Khan stated, later this Software Company also launched a TV Channel Bol in 2013.

The News International-Karachi was launched on February 11, 1991, by Mir Shakeel-ur-
Rehman, Jang Group, known as the largest print media group. The News International was their 



117 

Sehrish Rais Ahmed HashmiSBBU Journal of Social Sciences

first English-language morning newspaper and was simultaneously published in Lahore, Karachi, 
Islamabad, and Rawalpindi.

According to Axact Bol TV Channel’s website, Bol is a complete media enterprise consisting of  
platforms that are important and relevant to our audience, including television (news, entertainment, 
and sports). ‘‘This is our mission, and everything we do reflects this only, and nothing else. We work 
to be the number one with more than 50% of  the revenues and profits of  every global media market.”

Dr. Tauseef  Ahmed Khan, a senior journalist and columnist, stated that Bol TV Channel had 
no license; therefore, the management purchased two small channels, Aks and Labaik, and their 
names were proposed to change. Jobs in the BOL TV Channel were immensely publicized through 
advertising on social media and print media, including Dawn and Jahan e Pakistan (Dawn, 2013).

Senior journalist Mazhar Abbas informed that Bol TV Channel management painted 20000’ 
vehicles in Pakistan and labeled Bol TV for free for its advertisement.

Senior journalist Nazeer Lagari stated that a fake-degree scandal relating to Axact Software 
Company appeared on May 17, 2015, in an American newspaper, The New York Times. This news 
story was broken by American Journalist Declan Walsh, referring to it as “FAKE DEGREES, 
REAL CASH.” He reported that Karachi-based Information Technology Company 'Axact` Software 
Company' runs massive diploma mills and sells bogus degrees worldwide. This scam was discussed 
immensely in Pakistani print and electronic media''.

Interior Minister Chaudhry Nisar stated that strict action against this fraud would be taken. 
Within 24 hours, the Federal Investigation Agency (FIA) raided Axact offices located in DHA 
Karachi, Islamabad, and seized computers and other equipment. Later, the Chief  Executive Officer 
of  Axact and Bol, Shoaib Ahmed Sheikh, was arrested with his key employees (Khan, 2015).

Interior Minister Chaudhry Nisar Ali Khan announced, ‘‘the government of  Pakistan had 
written a letter to the FBI asking for its assistance in investigating the allegations leveled by the 
NYT story."

The Federal Investigation Agency took fast action and arrested the Chief  Executive Officer of  
Axact and Bol Shoaib Ahmed Shaikh, along with other prominent colleagues, and initially charged 
them with fraud and money laundering; later, the case was registered on public order by 420 and 468 
and referred to as fraudulent (Dawn, 2015).

Dawn News reported, ‘‘According to FIA sources, the FIR (7/2015) was registered through 
Saeed Memon, the assistant director of  FIA's corporate crime circle, on behalf  of  the state. The 
individuals named in the FIR were subsequently arrested and are in FIA remand until June 7.”

The FIR was registered under the Pakistan Penal Code (PPC), and the accused have been booked 
under sections 420, 468, 471, 472, 473, 474, 477-A, 109, and 34. The FIR was registered under the 
Pakistan Penal Code (PPC), and the accused have been booked under sections 420, 468, 471, 472, 
473, 474, 477-A, 109, and 34.''Shoaib Ahmed Sheikh, the Chief  Executive Officer of  Axact Software 
Company and Bol media group, was released from prison on August 24, 2016, after spending sixteen 
months in custody and paying a fine of  five lac Pakistani rupees (Dawn, 2016).

Before the New York Times newspaper exposed Axact’s scam news story, it was earlier published 



118 

SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December, 2023).

in an Indian newspaper, Hindustan Times. This newspaper also stated that the owner of  Axact 
Software Company, Shoaib Ahmed Shaikh, is a fraud and sells counterfeit degrees. Additionally, 
Hindustan Times published that a sensitive government organization is launching Bol TV Channel 
in Pakistan, all media groups are afraid because of  the arrival of  Bol media, and it is hiring its senior 
journalists and famed anchors (Times, Hindustan, 2013).

Bol TV management took legal action against the Hindustan Times story and said Indian 
newspapers are trying to defame Axact Company (BOL: Official Respond to Defamation Campaign, 
2013, October 19).

Hindustan Times clarifies in its other story related to ISI and BOLTv Channel, in which 
Hindustan Times published an apology note related to Axact and Bol Channel and removed the 
“defame’’ exclusive story from their website (Hindustan Times clarifies story October 15, 2013).

Axacts’s scam story exposed by Hindustan Times was also discussed in Mubashir Lucman’s talk 
show Khar. In his show, it was discussed that the “plot of  the news story in Hindustan Times aligned 
with Bol Channel was a conspiracy of  the owner of  the Jang Group, Mir Shakeel-ur-Rehman, and 
a relative of  Jahangir Siddiqui, a recognized businessman of  India and Pakistan. Both set a plan 
to scandalize Bol media group; they made a deal with an Indian intelligence officer and a reporter 
of  Hindustan Times to prepare a story in favor of  the Jang group. Opponents of  Bol media group 
Mir Shakeel Ur Rehman and Jahangir Siddiqui ordered the reporter to link this story with sensitive 
government organizations and spread it widely (October 28, 2013, Khara Such" on ARY News).

Dr. Tauseef  Ahmed Khan stated that due to the Axact scam story, its TV channel Bol became 
a trending topic and centered among all media groups. Most of  the employees of  all media groups 
filled out the application form on Bol TV Channel for jobs; according to media experts from all over 
Pakistan, two million curriculum vitae were sent from media employees, including those in different 
fields. Bol TV Channel approached senior prominent journalists, well-known anchors, and reporters 
and offered them heavy payments three times more than their present salaries.Chief  Executive 
Officer of  Axact Software Company, Shoaib Ahmed Sheikh, ‘‘promised its employees to receive 
lavish lifestyles and luxuries, transport systems, health facilities, and bonuses that no media group 
has provided so far''.

Senior journalist Mujahid Barelvi stated that Kamran Khan was one of  the leading journalists 
who left Geo News and became part of  Bol TV Channel, following Asma Shirazi, Iftikhar Ahmed, 
and Mubashir Luqman, who teamed up with Bol TV media, and because of  their joining, strong 
media groups felt economic fear. Bol TV Channel was hiring well-known journalists, anchors, and 
senior staff  from all over the media. As a result, not only Geo News but also Dawn News and Express 
Dunya News started teaming up against Bol TV Channel.

“Star journalists started to leave their channels and seemingly pass into oblivion; they were 
actually gathering at Bol TV, a high-profile print and the electronic media arm of  Axact, which had 
not yet gone on air.’’

After the news story of  the New York Times fake degrees and real cash spread in Pakistan, it 
affected Bol TV Channel; the newly formed channel started facing crises immediately. Well-known 
journalists and anchors heard an alarming bell and started to leave Bol TV Channel. Kamran Khan 
was the first to resign from Bol TV Channel and later joined Dunya News. ‘‘I was discussing the 
situation with other senior journalists associated with Bol TV and would decide after reviewing 



119 

Sehrish Rais Ahmed HashmiSBBU Journal of Social Sciences

the situation. Around four hours after the tweet, Kamran Khan announced his resignation from 
the channel. Myself  and many respected senior journalists associated with BOL TV reviewing the 
situation threadbare will make judgment soon; truth must prevail.''

Dr. Osama Shafiq stated that the closure of  Bol TV Channel forced more than 2000 media 
employees out of  their jobs. During this period, every worker of  Bol TV Channel stood up for his 
rights, and all jobless employees were suffering dead ends; therefore, they protested in all cities of  
Pakistan and ran a signature campaign to lift the ban from Bol TV Channel.Senior journalist Mazhar 
Abbas informed that consolidated media groups were afraid of  the arrival of  Bol TV Channel because 
Bol TV Channel had set a special standard of  providing advanced systems, attractive salaries, and 
lavish facilities to its employees. No other media group could ever bring such fabulous changes to its 
common workers so far.

The downfall of  Bol TV channel caused its takeover. Salman Iqbal, Chief  Executive Officer (CEO) 
of  ARY Digital Network and owner of  ARY Digital, decided to take over Bol TV‘s management. 
The aim of  this move was to restore the jobs of  thousands of  employees, but ended this agreement 
after a few months. (2015, August 18, The Express Tribune).

The Sindh High Court restored all accounts of  Bol TV Channel and Axact Software Company. 
Bol TV Channel was supposed to go on air until the end of  the year (Dawn, 2016).

Bol TV Channel started its regular transmission on December 25, 2016. During 2017, Bol TV 
Channel started news and other programs in different local languages (Network, 2016).

Dr. Jabbar Khatak informed me that the content of  Bol TV Channel does not have quality, and 
instead of  doing journalism, Bol TV Channel is revealing the weak points of  strong and established 
media groups.A well-known media personality, Amir Liaquat Hussain, known as a rating star, joined 
Bol TV Channel; he did Ramzan Transmission and also ran the show Aisa Nahi Chalayga, which was 
once banned by PEMRA. (Dawn, 2016). 

Days later, the Sindh High Court restored the program Aisa Nahi Chalayga and suspended the 
decision of  the Pakistan Electronic Media Regulatory Authority (Dawn, 2016).In March 2017, Bol 
TV Channel launched its other news channel, PAK News. Former General Musharraf  joined PAK 
News and ran a show called Sab Say Pehly Pakistan (Dawn, 2016).

In this study, aspects of  investigation will be considered, including how and why The News 
International-Karachi published content on Bol Channel and Axact. According to media experts 
and independent researchers, Jang Group was afraid of  this upcoming channel, therefore it took 
it as a rival and tried to lay it down by publishing inaccurate content in an extraordinary way 
without including sources, as highlighted in The News International-Karachi. During this research, 
the perspective of  the investigation will be that published material relevant to Bol Channel and 
Axact Company was to be aware of  the issue, or The News International-Karachi dealt with this 
media as rival.

The News International-Karachi is one of  the most circulated and prominent English-language 
newspapers in Pakistan. According to media experts, The News International-Karachi did not take 
care of  news values and could not establish principles of  journalism on Bol channel and the Axact 
scandal. This newspaper highlighted the Axact scandal more than any other newspaper. Therefore, 
this research will explore why and how The News International-Karachi did so. Moreover, this study 



120 

SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December, 2023).

will explore the issues of  tiny electronic and print media groups and the consolidation of  large 
groups' concentrations of  media. Lack of  PEMRA by setting no rules or policies for large media 
groups.

According to media experts Dr. Tauseef  Ahmed Khan, Geo News took Bol Channels as a rival 
and tried to lay it down. According to media experts, Axact Company had been working for the last 
17 years, and no media group had any dispute with it. Why did not any political, social, or media 
group or government think about it? But immediately after the announcement of  Bol Channel, 
Axact Company got accused. All these things will be discussed and explored in this study.

For analysis of  the study, the following research question was formulated:

What are the predominant themes of  published content in The News International-Karachi 
from May, 2015 to May, 2017?

THEORETICAL FRAMEWORK

Framing Theory

For the study, framing theory has been selected. Framing theory focuses on how relevant research 
work's coverage in the selected newspaper is presented to its readers, which influences their choices 
about how to process that information because media has the power to exert immediate influence 
on the public.

Media plays an important role in influencing the perception of  the public. That is why readers 
have the right to know the fair structured messages on any issue presented in the newspaper. As it is 
essential for media to publish all issues as the same, it is equally important how issues are presented. 
For observation of  any issue, it is indispensable to know how the narrative of  a certain issue is 
framed in the newspaper.

So framing theory will help with the narrative of  the newspaper as well as the subject of  the 
issue the newspaper focuses on and emphasizes. With the help of  framing theory, the study will 
explore which sort of  information and investigative aspects of  the study have been conveyed to the 
readers and which news stories were necessary to include but whose exclusion has been observed.

In light of  framing theory, the study may explain the way the Axact scam is and how The News 
International-Karachi frames it to influence readers’ understanding.

LITERATURE REVIEW

Naz and Akbar (2008) observed that quality content is hardly followed in all newspapers, and he 
raised some facts about reporting and news editing in his book ‘Sahafati Zimmedariyan'. They said 
that most of  the newspapers do not use appropriate language and do not fulfill the responsibilities of  
journalism. News is published from an unreliable source, even just to grab the attention of  readers 
with headlines that are not relevant to the detailed given news, which is not accurate journalism.

Dr. Shafiq Jalandhri, an educationist and mass communication writer for Sahafat Sahafi aur 
Iblagh, discussed press issues and journalistic ethics in his book. The writer says now the media 



121 

Sehrish Rais Ahmed HashmiSBBU Journal of Social Sciences

is in a race of  competition, doing nothing except increasing sensationalism and putting their own 
interest in the news, which left a negative impact on the public. No objectivity and fairness are found 
in journalism, but it is the responsibility of  journalists to portray facts without fabricating news. 
Newspapers have become a toll of  blackmailing; most of  the newspapers exaggerate news to make 
scandals, which has decreased the standard of  newspapers. Not only this, but such newspapers are 
biased too. All these elements spread negative factors in society and are harmful to our national 
security.

Dr. Tauseef  Ahmed Khan closely analyzed the role of  the APNS All Pakistan Newspaper Society 
in Freedom Pakistan, part of  the Media Organizations in Freedom of  Press, in his PhD thesis, and 
he found APNS played a better role in freedom of  the press in an era of  democratic government as 
compared to military governments.

The researcher concluded that rules to prevent collective ownership and the use of  the media TV 
channel community in ownership are prohibited. Companies are likely the only owners of  the media 
TV channel community. Monopoly on ownership, oligopolies (privately owned media), and the lack 
of  diversity in media ownership or content are issues that are directly linked to questions of  freedom 
of  expression and media access.

In another study, Sarkar and Lal (2023) focused on the correlation between media ownership 
changes and the audience, while considering ethical considerations. A comprehensive literature 
analysis was conducted to assess the accessibility of  material pertaining to the four objectives. The 
chosen approach was conducting a case study on Network 18 and NDTV, which were acquired by 
business conglomerates Adani and Reliance. The study was additionally done through interviews 
with senior journalists from NDTV, Network 18, Aajtak, ABP News, and News X. The ethical 
considerations and the level of  engagement with the audience in journalists' content were significant 
concerns. The researcher has examined the ownership patterns of  channels, marketing techniques, 
and identified the importance of  ownership in media enterprises.

Otieno and Ndonye (2020) examined media ownership trends and analyzed the resulting 
ramifications in Kenya, with a global perspective in mind. Significantly, the media industry has 
garnered the attention of  governments and commercial magnates worldwide. The industry is highly 
profitable and wields significant power and influence. Based on the literature examined in this 
research, it is clear that there is a scarcity of  studies that have thoroughly examined the media 
ownership patterns in Kenya and the consequential effects of  such ownership on the media market. 
The objective of  the paper is to address three inquiries. 1) What has been the media ownership 
pattern in Kenya since gaining independence? 2) What is the significance of  media ownership 
patterns in the Kenyan Media industry? 3) How does this tendency in Kenya compare to global 
trends? The analysis of  this research indicates that the majority of  media outlets in Kenya are either 
politically affiliated or have a political objective. Consequently, the Kenyan media is characterized 
by limited substance and a dearth of  alternative perspectives in the news and information that is 
shared with the public. Furthermore, there is an absence of  equilibrium as the primary objective 
of  the media is to promote a political agenda rather than fulfilling its role as the fourth estate, 
which is to act as a watchdog for the government on behalf  of  society. The results also suggest that 
there are resemblances in media ownership between Kenya and other countries globally. When the 
political elite has the media, the established standards and principles are undermined, the autonomy 
of  editorial decisions is distorted, and the media's influence as a cultural establishment diminishes. 
It is recommended that only community media has the ability to reverse the pattern that is being 



122 

SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December, 2023).

set by politically owned media business.

Another study on media ownership was done by scholars Apuke and Omar (2021) from the 
Department of  Mass Communication at Taraba State University in Nigeria. In this study, they 
studied and analyzed four kinds of  media ownership, which is also a pattern of  major media 
ownership in Nigeria.

1 Government ownership

2 Private ownership

3 Mixed ownership

4 Community ownership

The researcher examined that media ownership is always an issue in media discourse and the 
type of  practiced ownership determines the freedom and efficiency of  any organization, as well as 
the laws of  media patterns, are important to both media owners and for media practitioners. He also 
identified the various mechanisms of  control of  the media in society, in which advertiser's control, 
legal control, and ethical control were included. The researcher found that government ownership 
and private ownership are more important than mixed ownership and community ownership, so it 
was recommended that both ownerships should be freely practiced, and the media should not be in 
the hands of  rich people over the money of  the poor.

RESEARCH METHODOLOGY

The content analysis methodology was used for this study. The present research is qualitative, 
and multi-methods are used to come up with a reliable interpretation of  the data and observations. 
Multi-method research includes the use of  more than one method of  data collection or research in a 
research study or set of  related studies.

Sampling

The study observes contents on selected pages of  the newspaper. For the study, systematic 
sampling is used, and for observing the content of  the newspaper, its front, back, and editorial pages 
are chosen because of  their importance and impact. The content of  these selected pages included 
news stories, cartoons, articles, editorials, letters to editors, etc.

While collecting data for the study, in two years 730 editions were found, excluding 6 holidays 
of  the All Pakistan Newspaper Society (APNS) each year, which has a total number of  12, thus 718 
newspapers were available for the study.

For sampling, every second day of  the newspaper is included. After sampling the available 718 
newspapers, there are 359 newspapers that will be screened.

In the 359 available newspapers, there were a total of  1436 pages, including the front, back, and 
editorials screened. Approximately 15 news items are published every day on front and back pages, 
thus 10770 news items are screened; two editorials are published every day, thus 718 editorials are 
screened; approx. six letters to the editor are published on the editorial page, so 2154 letters to the 
editor are screened; four articles are published on the editorial page every day, thus 2872 articles; and 
the newspaper publishes one cartoon daily, so 359 cartoons are screened.



123 

Sehrish Rais Ahmed HashmiSBBU Journal of Social Sciences

FINDINGS

The News International-Karachi from May, 2015, to May, 2017, study on the fake degree 
scandal relating to Axact Software Company and Bol TV Channel studied every second day of  the 
newspaper and analyzed 359 newspapers. A total of  1436 pages of  the front, back, and editorial 
pages were reviewed. After the study of  10770 news stories on front and back pages, 718 editorials, 
2872 various articles, 2154 letters to the editor, and 359 cartoons on opinion pages were analyzed 
on the fake degree scandal relating to Axact Software Company and Bol TV Channel in The News 
International-Karachi. The total number of  published pieces of  content relevant to the study was 
72. That included 68 news stories (94.44%), three articles (4.16%), and only one (1.38%) cartoon. 
The News International-Karachi had not published an editorial or letters to the editor relevant to 
the topic.

The most published part of  the total content remained news stories, 68 (94.44%). The News 
International-Karachi published 65 (95%) news stories on the fronts of  its pages. A major part of  
the news stories 60 (88.23%) were published in single columns.

Total Published News Stories

Column-Size News Stories Front Back

4 Column 1 1

3 Column 3 3

Double Column 4 4

 Single Column 60 57 3

Bylines’ reporter Shakeel Anjum was observed as the most published reporter, having reported 
4 (17.39%) news stories.

A total of  34 (50%) news stories were reported from Islamabad as their dateline. Fake-degree 
scandal 20 (24.4%) remained the most published theme. A big part of  the news stories 65 (95.58%) 
published in the year 2015 Sources of  40 (58.82%) news stories remained among correspondents. 
Analysis of  the content showed the newspaper gave exclusive place and space to the study.

During the selected period of  time, the most published themes remained fake degree scandal 
20 (24.4%); they became part of  the discussion in news stories, articles, and the major themes of  
one and only published cartoons. In the analysis of  the narrative explored, there were a total of  
33 various themes highlighted in the total content of  the newspaper, and a total frequency of  33 
various themes was observed at 82.

Thematic Distribution of  Total Published Content Related to Axact Software Company and Bol 
TV Channel in The News International-Karachi from May, 2015, to May, 2017, explained through 
tables. A total of  33 themes have been mentioned in a table and categorized in three columns: 
highlighted themes, their total frequency, and percentage.

Thematic Distribution of  Total Published Content 

HIGHLIGHTED THEMES FREQUENCY PERCENTAGE

Axact Software Company 11 13.42%

Fake degree scandal 20 24.4%



124 

SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December, 2023).

Pakistan's reputation 4 4.88%

Bol TV Channel jobs 5 6.1%

HEC ranking details of  Pakistani Universities 1 1.22%

The backing of  military establishment 1 1.22%

False vision of  Bol TV Channel 1 1.22%

Income of  Axact 1 1.21%

Money laundering 2 2.44%

Proposing joint inquiry team 1 1.22%

Axact as a technology company 1 1.22%

Show cause notice 1 1.22%

Real owner of  Axact 1 1.22%

Fake degree laws 1 1.22%

Foreign currency account 1 1.22%

FIA raids 3 3.66%

Senior journalist saving Bol TV Channel 1 1.22%

Axact's bank accounts 3 3.66%

Finding of  Axact main source of  income 1 1.22%

Bol TV Channel's equipment 4 4.88%

Shoaib Sheikh's confessions 1 1.22%

Axact's tax exemption 2 2.44%

Shoaib Sheikh's Health 1 1.22%

Hawala hundi 1 1.22%

Axact's employees arrested 3 3.64%

Labaik Channel 1 1.22%

Axact's offshore companies 1 1.22%

Axact's charge sheets 2 2.44%

Fake degree victims 3 3.66%

Bail of  CEO 1 1.22%

Axact's clients details 1 1.22%

Shares of  Axact 1 1.22%

DISCUSSION OF THE RESULTS 

The News International-Karachi published only one cartoon during the selected period. The 
newspaper discussed cheating and fraud in the fake degree scandal in it. Axact Software Company 
worked worldwide and looted many innocent students. This scam spoiled the image of  Pakistan. 
A cartoon was published without the name of  its cartoonist. This is a violation of  the ethics of  
journalism because it is mandatory for newspapers to publish the name of  the cartoonist.

The News International-Karachi published a total of  three articles relevant to the study; all 
three articles were published by different columnists. Columnists discussed various themes in their 
write-ups related to Axact Software Company and Bol TV Channel. In a selected period of  time, 
all four articles were published between May 23, 2015, and June 6, 2015. The narrative of  the three 
published articles exposed a multitude of  facts. On the basis of  these facts, some logical questions 
were raised, which proved these facts were weak and imbalanced.

The investigative aspect was not discussed in all three published articles; in fact, the columnist 



125 

Sehrish Rais Ahmed HashmiSBBU Journal of Social Sciences

did not raise any investigative question and also did not include any statements of  Axact’s employees 
or CEO of  Axact. To make columnists’ statements fair and balanced, they should have added 
statements of  Axactians. This makes it clear that the narrative of  the published articles was an 
imbalanced and one-sided story. The News International-Karachi published a total of  68 (94.44%) 
news stories relevant to the study. The newspaper’s narrative was best expressed on its front pages. 
The analysis of  the news stories brought some facts that proved that the narrative in this section did 
not follow standards of  fair and balanced reporting.

Many news stories were repetitive. Sources of  various important news stories remained 
correspondents. Interior Minister Chaudhry Nisar was the only politician to speak the most about 
this scandal. The newspaper had published arrested news stories about Axact Chief  Executive 
Officer Shoaib Ahmed Sheikh and his employees, but no news story was published upon their release. 
The newspaper did not publish any statements by Shoaib Ahmed Sheikh or the current employees 
of  Axact. Publishing their statements could have balanced the narrative of  the newspaper. Very 
important information was missing in the narrative of  the newspaper: An Indian newspaper, 
Hindustan Times, reported that Axact sold bogus degrees, on which Axact management took legal 
action against the newspaper. Later, Hindustan Times removed that report from the website (images 
attached in annex). The News International-Karachi did not include reference to that report, and 
this could have made the newspaper's narrative stronger.

CONCLUSION

The analysis of  the narrative makes clear sense; the narrative adopted by the newspaper was a 
one-sided story. The News International-Karachi played the role of  judge in their reporting. Violation 
of  the code of  conduct of  the Canon of  Journalism and of  the Council of  Pakistan Newspapers 
Editors observed published content relevant to the study.

The narrative related to the Axact scam was imbalanced and weak. Moreover, proper protocols 
for reporting had also not been followed. The lack of  proper protocols of  reporting proved that The 
News International-Karachi did not follow standards of  fair reporting and failed to balance its 
views.

The study shows coverage of  Axact Software Company and Bol TV Channel in The News 
International. Karachi was the outcome of  the economic war between the Jang Group and the 
Bol Media Group. Bol TV Channel claimed this would be the number one channel in the Pakistani 
media industry; therefore, they hired top-rated anchors and other staff  from all big media groups, 
including Dunya News, Ary News, Geo News, and Express News. Most of  the big names in geo news 
left Geo and joined Bol TV Channel. Jang Media Group felt economic fear, so both rivals fought, and 
media employees had to bear this loss.

When the two years’ coverage was analyzed in light of  formulated research questions, it was 
found the newspaper adopted unfair and imbalanced reporting in the narrative of  the fake degree 
scandal relating to Axact Software Company and Bol TV Channel.



126 

SBBU Journal of Social Sciences 1 : 2 (December, 2023).

REFERENCES

Sarkar, N., & Lal, R. (2023). Changing Trends of  Media Ownership: Marketing Through Community En-
gagement in Hindi Television News Channels. In Global Applications of  the Internet of  Things in 
Digital Marketing (pp. 290-309). IGI Global.

Otieno, M. O., & Ndonye, M. (2020). Problematising news media ownership patterns in Kenya: Who con-
trols media industry in the global south?. Editon Consortium Journal of  Media and Communication 
Studies, 2(1), 75-83

Apuke, O. D., & Omar, B. (2021). Social media affordances and information abundance: Enabling fake news 
sharing during the COVID-19 health crisis. Health Informatics Journal, 27(3), 14604582211021470

Naz, A. A., & Akbar, R. A. (2008). Use of  media for effective instruction its importance: some consider-
ation. Journal of  elementary education, 18(1-2), 35-40.

Dawn (2015, May 27). Information ministry moves Pemra against broadcast of  Bol. https://www.dawn.
com/news/1602976

The News International (2015, May 28). Axact denies NYT report, threatens legal action. https://www.
thenews.com.pk/print/454439-interpol-rejects-pak-request-for-hussain-nawaz-s-extradition

Reuters (2015, May 29). Pakistani company Axact denies U.S. report on fake degrees. https://www.reuters.
com/markets/companies/AXTA.N/

The New York Times (2015, May 28). Fake Diplomas, Real Cash: Pakistani Company Axact Reaps Mil-
lions. https://www.nytimes.com/2015/05/18/world/asia/fake-diplomas-real-cash-pakistani-compa-
ny-axact-reaps-millions-columbiana-barkley.html

The News International (2017, May 23). FIR against Axact CEO for defrauding foreign students. https://
tribune.com.pk/story/888790/chaudhry-nisar-orders-inquiry-into-axact-scandal

Federal Investigation Agency (2017). Investigation Report on Axact Software Company. Islamabad: Fed-
eral Investigation Agency.


